Werkwijze Erop af
Wij werken altijd volgens een stappenplan. Hieronder hebben wij deze beschreven met een fictieve leerling genaamd Lisa. Wij leveren altijd maatwerk, omdat ieder iedere situatie en elke leerling iets anders nodig heeft. In grote lijnen volgen wij altijd onderstaand schema.
Stap 1: Signaleren
Lisa mist af en toe de eerste paar uur op school. Bij de online lessen staat haar camera niet altijd aan. De zorgcoördinator (maar dit kan ook de mentor, verzuimcoördinator of bijvoorbeeld de administratief medewerker zijn) merkt dit op. Het verzuim is niet direct zorgwekkend zijn, maar er speelt een onderbuikgevoel. Een eerste gesprek met Lisa levert niet veel op. Ouders houden zich op de vlakte.
Stap 2: Voorgesprek en aanmelden
Lisa kan (anoniem) met de medewerker van Erop af worden besproken. Advies is soms als voldoende maar soms is het beter om ook de ouders van Lisa in te lichten. Dan kan er door school een voorgesprek gehouden worden wat eventueel kan leiden tot een aanmelding bij Erop af.
Stap 3: Inventarisatie en analyse
De Erop af medewerker gaat met Lisa, ouders, school en eventueel andere betrokken in gesprek. Dat kan thuis, op school, of op kantoor. Het verzuim wordt in kaart gebracht en er wordt nadrukkelijk gekeken naar de mogelijke reden van verzuim. Onderliggende reden bepaald het vervolg met betrokkenen partijen (zoals LPA, JGZ, etc.)
Stap 4: Afspraken maken
Met Lisa, ouders en school worden afspraken gemaakt over hoe de oorzaak van het verzuim het best kan worden aangepakt. Vervolgens wordt met alle partijen afspraken gemaakt over wie welke stap gaat maken. Er wordt afgesproken wie regie houdt. Afspraken leggen we vast.
Stap 5: Doen, monitoren en evalueren
De voortgang van gemaakte afspraken wordt gevolgd door medewerkers Erop af en school. Waar nodig wordt bijgestuurd. Regelmatig wordt gezamenlijk geëvalueerd. Doel is om verzuim terug te dringen, volledige uitval te voorkomen én om te werken aan de achterliggende reden van het verzuim. M.b.t. dat laatste is één van de opties een derde partij in te schakelen en Lisa en ouders te motiveren voor een (extern) traject.
Stap 6: Afronding
In principe wordt het traject aan het einde van het schooljaar of een aantal maanden na de start van het nieuwe schooljaar afgesloten. Dat is deels afhankelijk van behaalde resultaten.