Sta sterk in je werk
Ontwikkelen binnen de professionele ruimte is belangrijk. Zeker in het onderwijs, waar gebeurtenissen zich razendsnel opvolgen, is het fijn om als onderwijsprofessional stil te staan bij je eigen ontwikkeling. Wie ben jij als professional? Hoe sta je in je vak? Welke vaardigheden en competenties heb je (nog) nodig om sterk in je werk te staan?
De antwoorden op deze vragen vormen de uitgangspunten van ‘Sta sterk in je werk’, een programma ontwikkeld om je kennis en vaardigheden te bieden in de klas. Om te werken aan je eigen ontwikkeling door coaching. En in teamverband zowel naar de persoonlijke impact (intervisie) als in teamverband door coaching naar gezamenlijke casuïstiek te kijken.
De onderdelen van dit programma zorgen voor een verbreding en een verdieping van de basistas aan vaardigheden en geeft extra inzicht in krachten en valkuilen. Het programma is zowel afzonderlijk per onderdeel af te nemen als in geheel en wordt in overleg afgestemd op de wensen. Na een eerste gesprek is het mogelijk om door een survey te komen tot een advies die afgestemd is op de behoeften van de onderwijsprofessionals.
‘Sta sterk in je werk’ is een traject dat op maat wordt aangeboden. Het voornaamste doel is de samenhang creëren waardoor theorie, praktijk en oefening samenkomen. Het biedt ondergrond voor jou als professional en zorgt voor verdieping en professionalisering.
De onderdelen van dit programma zorgen voor een verbreding en een verdieping van de basistas aan vaardigheden en geeft extra inzicht in krachten en valkuilen. Het programma is zowel afzonderlijk per onderdeel af te nemen als in geheel en wordt in overleg afgestemd op de wensen. Na een eerste gesprek is het mogelijk om door een survey te komen tot een advies die afgestemd is op de behoeften van de onderwijsprofessionals.
‘Sta sterk in je werk’ is een traject wat op maat wordt aangeboden. Het voornaamste doel is de samenhang creëren waardoor theorie, praktijk en oefening samenkomen. Het biedt ondergrond voor jou als professional en zorgt voor verdieping en professionalisering.
De training bestaat uit 2 dagdelen en wordt gegeven op de basis van de wensen en/ of behoeften van de onderwijsprofessionals. (denk aan bijvoorbeeld een training gericht op signaleren, oplossingsgericht werken en/ of grip op je gesprek)
Dagdeel 1 gericht op kennis en vaardigheden
Dagdeel 2 gericht op oefening met een acteur
De training wordt gegeven door een trainer en een acteur.
De intervisiebegeleiding bestaat uit begeleiding door een intervisor; 3 bijeenkomsten voor een schooljaar aan de hand van een methode worden de intervisanten meegenomen door de intervisor. Aan de hand van deze methode wordt de inbreng van de intervisant besproken.
Tijdens een coachingstraject breng je samen met jouw coach in kaart welke barrière(s) jou in de weg staan. Vervolgens ga je samen aan de slag om deze barrière(s) op te heffen, zodat jij het maximale uit jezelf en jouw werk haalt. Schoolformaat biedt coachingsgesprekken op maat aan in verschillende vormen:
- Individuele coaching - Loop je tegen zaken aan die ervoor zorgen dat jouw merk minder leuk of fijn is? Deze vorm van coaching helpt jou inzicht te krijgen in wat er anders kan en wat je anders kunt doen. De inzet wordt op maat gemaakt en is flexibel in te zetten.
- Teamcoaching - een team van maximaal 12 professionals per coach wordt in groepsverband gecoacht. De coaching is inzetbaar op casuistiek die bepaald wordt aan de hand van vraagstukken die actueel zijn binnen het team. Dit onderdeel is maatwerk aan de hand van de informatie uit stap 1.
- Coaching na een training - Schoolformaat geeft in samenwerking met de Jeugdformaat academie trainingen over uiteenlopende onderwerpen. Om het geleerde optimaal vast te (blijven) houden en écht een plek binnen de organisatie te geven, biedt Schoolformaat coaching na een training.
De coachingsgesprekken van Schoolformaat worden begeleid door ervaren coaches met een schoolmaatschappelijke achtergrond. Dankzij hun achtergrond en ervaring, kunnen zij specifiek inspelen op de krachtvelden die in het onderwijs en de zorg spelen. Onze coaches schakelen moeiteloos tussen management en de realiteit van de dagelijkse praktijk.
Samen met de opdrachtgever en/of de gecoachte wordt er een programma gemaakt waarbij het maximale resultaat leidend is. Gemiddeld wordt er 1,5 uur uitgetrokken per coachingsgesprek. Ook de locatie wordt bepaald in onderling overleg. We maken duidelijke afspraken over een eventuele terugkoppeling richting opdrachtgever. In alles staat een veilig gevoel voor de gecoachte, binnen de kaders van de opdrachtgever, centraal.