Ondersteuningsaanbod
Ons ondersteuningsaanbod
Heeft een school een specifieke (zorg)vraag rondom een leerling of onderwijsprofessional dan bieden we hierbij ondersteuningstrajecten op maat. Deze zorgvraag is anders van karakter dan het reguliere schoolmaatschappelijk werk. Deze begeleiding bieden wij niet alleen individueel, maar kan ook aan een team, een groepje leerlingen of een gehele klas.
De schoolmaatschappelijk werker gaat coachend aan de slag met een klein groepje leerlingen. Deelnemers delen ervaring, wisselen informatie uit en oefenen met gedragsalternatieven. Het gaat hierbij vooral om (h)erkenning van problemen en onderlinge steun naar elkaar. Doel is ook vooral om jezelf en elkaar te helpen. Het zorgt vooral voor bewustwording. Het kan een mooie overbrugging naar een training zijn.
Dit betreft een verlengde inzet van het SMW tot maximaal 15 gesprekken, zodat kinderen en jongeren en hun ouders laagdrempelig geholpen kunnen worden en verwijzing naar specialistische jeugdhulp wordt voorkomen. Hierbij ligt de nadruk meer op systeembenadering.
Dit is een preventief project om thuiszitten te voorkomen, wat in afstemming met gemeente, SWV en SMW tot stand is gekomen. Het project komt voort uit de successen op het VO, waar dit project al geruime tijd loopt. De doelstelling is om absoluut verzuimt te voorkomen, door vroegtijdig te signaleren bij opvallend, zorgelijk of frequent verzuim en waar mogelijk/passend een interventie (door SMW Erop af) in te zetten. Op dit moment wordt met ib-ers van alle PO scholen verkend, op welke wijze en via welke route dit het beste uitgerold kan worden. Dit project gaat niet over verzuim bij (langdurig)thuiszitten.
Omdat ieder verzuim en elke leerling telt
De eerste tekenen van verzuim herkennen. Direct handelen, vanuit een data-gestuurde aanpak. Welbevinden bespreekbaar maken. Zo’n preventieve aanpak werkt!
Een preventieve aanpak van verzuim is nodig en wordt gelukkig breed omarmd, óók in politiek Den Haag. De komende tijd verandert er veel rondom het thema aanwezigheid. Er wordt nieuwe wet- en regelgeving ontwikkeld.
Ook in deze nieuwe regels en richtlijnen staat het begrip aanwezigheid centraal - plus de bredere gedachte hierachter. Want alle jongeren hebben recht op passend onderwijs. Uiteindelijk willen we dat ze allemaal een startkwalificatie krijgen. Dat ligt aan de basis van de focus op aanwezigheid en het welzijn van jongeren.
Focus op aanwezigheid
Een preventieve aanpak van verzuim begint bij aandacht en waardering voor aanwezigheid. En bij oog hebben voor de mentale veerkracht van jongeren. Oftewel: hun welbevinden. Leerlingen die goed in hun wel zitten en het naar hun zin hebben op school, gaan vaker naar school.
Maak werk van meer aanwezigheid op school. Met deze succesfactoren ga je meteen aan de slag. Jongeren, ouders, de school en partners geven met elkaar vorm aan een data-gedreven aanpak. Om zo samen het thuiszitten tegen te gaan én een fijn leerklimaat te creëren.
Werken aan aanwezigheid en welbevinden loont alleen als je er structureel mee aan de slag gaat. Maak het onderdeel van je totale aanpak op school. Dat betekent: in je beleid, werkwijze en communicatie. Zo maak je het verschil. Want als een leerling lekker in zijn vel zit en het naar zijn zin heeft op school, is hij meer aanwezig.
Wij kunnen je hierbij helpen. Schoolformaat heeft een projectleider aanwezigheidsaanpak in huis. Er zijn de afgelopen twee jaar diverse ervaringen opgedaan op het voortgezet onderwijs in Den Haag en Zoetermeer. Hierbij hebben we de scholen ondersteund met het opzetten van een gestructureerde aanpak om de schoolaanwezigheid te vergroten/bevorderen.
Wil je meer weten hoe Schoolformaat kan ondersteunen bij deze aanpak? Neem dan contact op met onze projectleider Jeroen Bierman via j.bierman@schoolformaat.nl